Přeskočit na obsah Přejít na navigaci

Nastavení cookies

Zde můžete nastavit používání souborů cookies podle vlastních preferencí.

Technické cookies

jsou nezbytné pro správné fungování webu. Technické cookies musí být vždy aktivní (nelze je individuálně deaktivovat), proto se pro jejich využívání souhlas neuděluje.

Analytické cookies

nám umožňují porozumět, jak web využíváte, abychom jej mohli zlepšovat. Analytické cookies umožňují měření výkonu webu (počtu návštěv a zdrojů návštěvnosti). Takto získaná data zpracováváme souhrnně, bez použití identifikátorů ukazujících na konkrétního uživatele.

Personalizované cookies

ukládají informace o Vašem osobním nastavení webu. Personalizované cookies potřebujeme k tomu, abychom přizpůsobili web a jeho chování co nejvíce Vašim potřebám a zájmům.

Reklamní cookies

nastavují prostřednictvím tohoto webu naši reklamní partneři. Reklamní cookies nám umožňují zobrazovat takový obsah, který bude zajímavý a užitečný právě pro Vás.

Používáme soubory cookies

Soubory cookies využíváme k analýze návštěvnosti, zapamatování preferencí a zlepšování použitelnosti webu. Souhlas udělíte kliknutím na tlačítko "Souhlasím".

Nastavení Souhlasím

Souhlas můžete také odmítnout.

Laboratoř řízení kolejových vozidel

Vybavení laboratoře

Laboratoř řízení kolejových vozidel disponuje dvěma kolejišti:

  1. Kolejiště měřítka H0 (1:87), primárně určené pro výuku. Část kolejiště vlastní univerzita, část kolejiště je zapůjčena z Klubu modelářů železnic Brno I.
  2. Kolejiště měřítka TT (1:120), které je celé zapůjčeno z Klubu modelářů železnic Brno I. Na tomto kolejišti probíhá vývoj řídícího softwaru hJOP. O kolejiště se starají převážně členové Klubu modelářů železnic, probíhá na něm pravidelná výstavba nových částí tratě a nasazování nových technologií.

Obě kolejiště jsou řízena programem hJOP, který umožňuje řízení podobně, jako je tomu na skutečné železnici. Software je uzpůsobený k řízení kolejiště v několika režimech, z nichž jeden umožňuje studentům připojit se k technologickému serveru kolejiště a jeho řízení pomocí jednoduchého RESTového API. Toto API je kvůli své jednoduchosti hojně využíváno ve výuce.

Kolejiště TT v laboratoři v roce 2014

Hnací vozidla H0

Pro modelování skutečného provozu byla pořízena vozidla dvou epoch. Jedna epocha souvisí přímo s modelem trati Kuřim–Veverská Bítýška z roku 1935. Druhá epocha představuje typické období Československých státních drah kolem roku 1980.

Pro předválečnou epochu jsou určena tato vozidla:

  • Parní lokomotiva řady 422.0
  • Parní lokomotiva řady 413.0
  • Motorová souprava VT187
  • Osobní a nákladní vozy (pro 4 soupravy)

Epocha 60. až 80. let 20. století ČSD má tato vozidla:

  • Motorová lokomotiva T478.1
  • Motorová lokomotiva T478.4
  • Motorová lokomotiva T679.0
  • Motorová lokomotiva T435.0
  • Motorový vůz M152.0 s přívěsem
  • Nákladní vozy (4 soupravy)

Na kolejišti je v provozu i řada soukromých vozidel, čímž je zejména v době výstavy k dispozici daleko více možností.