Přeskočit na obsah Přejít na navigaci

Používáme soubory cookies

Soubory cookies využíváme k analýze návštěvnosti, zapamatování preferencí a zlepšování použitelnosti webu. Souhlas udělíte kliknutím na tlačítko "Souhlasím".

Nastavení Souhlasím

Souhlas můžete také odmítnout.

Laboratoř řízení kolejových vozidel

422.0

422.0108 na 10. setkání vozidel Bratislava-Rendez, 14. 6. 2008 (Foto: J. Rybička)

Rozvoj místních drah na sklonku devatenáctého století v horských oblastech vedl k vývoji nových lokomotivních řad, protože výkony stávajících tříspřežních lokomotiv již nepostačovaly. Jednou takovou oblastí byly i Krušné hory. Pro tyto tratě navrhl Gölsdorf nové čtyřspřežní tendrové lokomotivy řady 178.

Kotel lokomotiv měl 172 žárnic, na ležatém kotli byl vysoký paní dóm se šoupátkovým regulátorem, dva písečníky a na dýmnici baňatý komín, pozdější dodávky lokomotiv měly komín litinový s jiskrojemem v dýmnici. Všechny lokomotivy měly jednodílná dýmniční dvířka.
Rám lokomotiv byl plechový, parní stroj byl dvouválcový sdružený s vnějším rozvodem Gölsdorf a plochými šoupátky, kola lokomotiv byla kotoučová.

Provedení lokomotiv nebylo jednotné, rozdíl byl ve velikosti vodojemů (5,2 m/ 7,5 m3), uhláků (1,9 m/ 2,5 m3), a tím i hmotností ve službě (46 t / 52 t).

Lokomotivy se vyráběly v lokomotivkách Kraus v Linci, Floridsdorfu, Vídeňském Novém Městě a První českomoravské továrně v Libni.

Lokomotivy řady 178 byly v roce 1918 u nás v provozu na tratích Rakouských státních drah a také na těchto soukromých místních drahách: Domažlice–Tachov, Chrudim–Holice, Karlovy Vary–Johanngeorgenstadt, Kolín–Čerčany–Kácov, Liberecko-jablonecko-tanvaldská dráha, Libochovice–Jenšovice, Německý Brod–Tišnov, Sedlec–Kutná Hora–Zruč nad Sázavou, Skalice Boskovice–Velké Opatovice, Strakonice–Blatná–Březnice, Sudoměř–Skalsko–Stará Paka, Šumavské místní dráhy, Kuřim–Veverská Bítýška, Teplice–Poříčí–Trutnov a Vítkovice Těšín–(Frynštát).

V roce 1918 převzaly ČSD celkem 105 lokomotiv řady 178 a přeznačily je na řadu 422.0. Používaly je na místních drahách a modernizovaly je doplněním tlakové brzdy. V roce 1938 postoupily ČSD 34 kusů lokomotiv DR, které je označily řadou 92.2295 až 92.2328. Lokomotivy zůstaly na tratích místních drah Krušných hor a Šumavy. V roce 1945 byly lokomotivy převzaty zpět k ČSD.

Po zestátnění soukromých drah a započítání kořistních lokomotiv v roce 1945 se inventární počet lokomotiv 422.0 zvýšil na 117. Většina lokomotiv byla po druhé světové válce přeřazena na posun.

Poslední lokomotiva řady 422.0 byla od ČSD vyřazena v roce 1970.

(Zdroj: Bek, J. Atlas lokomotiv. Svazek 1–7. Praha: NADAS, 1979–1984.)