Přeskočit na obsah Přejít na navigaci

Nastavení cookies

Zde můžete nastavit používání souborů cookies podle vlastních preferencí.

Technické cookies

jsou nezbytné pro správné fungování webu. Technické cookies musí být vždy aktivní (nelze je individuálně deaktivovat), proto se pro jejich využívání souhlas neuděluje.

Analytické cookies

nám umožňují porozumět, jak web využíváte, abychom jej mohli zlepšovat. Analytické cookies umožňují měření výkonu webu (počtu návštěv a zdrojů návštěvnosti). Takto získaná data zpracováváme souhrnně, bez použití identifikátorů ukazujících na konkrétního uživatele.

Personalizované cookies

ukládají informace o Vašem osobním nastavení webu. Personalizované cookies potřebujeme k tomu, abychom přizpůsobili web a jeho chování co nejvíce Vašim potřebám a zájmům.

Reklamní cookies

nastavují prostřednictvím tohoto webu naši reklamní partneři. Reklamní cookies nám umožňují zobrazovat takový obsah, který bude zajímavý a užitečný právě pro Vás.

Používáme soubory cookies

Soubory cookies využíváme k analýze návštěvnosti, zapamatování preferencí a zlepšování použitelnosti webu. Souhlas udělíte kliknutím na tlačítko "Souhlasím".

Nastavení Souhlasím

Souhlas můžete také odmítnout.

Laboratoř řízení kolejových vozidel

T478.1

T478.1 v modelu v laboratoři

Jedna z nejúspěšnějších konstrukcí dieselových lokomotiv s elektrickým přenosem výkonu. Na začátku 60. let 20. století pokračoval proces postupného nahrazování parní trakce motorovou a elektrickou. Na neelektrifikovaných tratích byly potřeba motorové lokomotivy o výkonu přibližně 1100 kW pro osobní a lehčí nákladní vlaky. V roce 1962 bylo rozhodnuto o výrobě dvou variant nových lokomotiv, a to s elektrickým a hydraulickým přenosem výkonu. Později se ukázalo, že hydraulický přenos výkonu trpí mnoha konstrukčními neduhy, proto byla tato cesta opuštěna a vyráběly se pouze lokomotivy s elektrickým přenosem výkonu. Od roku 1964 do roku 1971 bylo vyrobeno 230 kusů lokomotiv označených řadou T478.1, po přeznačení od roku 1988 pak řadou 751.