Přeskočit na obsah Přejít na navigaci

Nastavení cookies

Zde můžete nastavit používání souborů cookies podle vlastních preferencí.

Technické cookies

jsou nezbytné pro správné fungování webu. Technické cookies musí být vždy aktivní (nelze je individuálně deaktivovat), proto se pro jejich využívání souhlas neuděluje.

Analytické cookies

nám umožňují porozumět, jak web využíváte, abychom jej mohli zlepšovat. Analytické cookies umožňují měření výkonu webu (počtu návštěv a zdrojů návštěvnosti). Takto získaná data zpracováváme souhrnně, bez použití identifikátorů ukazujících na konkrétního uživatele.

Personalizované cookies

ukládají informace o Vašem osobním nastavení webu. Personalizované cookies potřebujeme k tomu, abychom přizpůsobili web a jeho chování co nejvíce Vašim potřebám a zájmům.

Reklamní cookies

nastavují prostřednictvím tohoto webu naši reklamní partneři. Reklamní cookies nám umožňují zobrazovat takový obsah, který bude zajímavý a užitečný právě pro Vás.

Používáme soubory cookies

Soubory cookies využíváme k analýze návštěvnosti, zapamatování preferencí a zlepšování použitelnosti webu. Souhlas udělíte kliknutím na tlačítko "Souhlasím".

Nastavení Souhlasím

Souhlas můžete také odmítnout.

Laboratoř řízení kolejových vozidel

422.0

422.0108 na 10. setkání vozidel Bratislava-Rendez, 14. 6. 2008 (Foto: J. Rybička)

Rozvoj místních drah na sklonku devatenáctého století v horských oblastech vedl k vývoji nových lokomotivních řad, protože výkony stávajících tříspřežních lokomotiv již nepostačovaly. Jednou takovou oblastí byly i Krušné hory. Pro tyto tratě navrhl Gölsdorf nové čtyřspřežní tendrové lokomotivy řady 178.

Kotel lokomotiv měl 172 žárnic, na ležatém kotli byl vysoký paní dóm se šoupátkovým regulátorem, dva písečníky a na dýmnici baňatý komín, pozdější dodávky lokomotiv měly komín litinový s jiskrojemem v dýmnici. Všechny lokomotivy měly jednodílná dýmniční dvířka.
Rám lokomotiv byl plechový, parní stroj byl dvouválcový sdružený s vnějším rozvodem Gölsdorf a plochými šoupátky, kola lokomotiv byla kotoučová.

Provedení lokomotiv nebylo jednotné, rozdíl byl ve velikosti vodojemů (5,2 m/ 7,5 m3), uhláků (1,9 m/ 2,5 m3), a tím i hmotností ve službě (46 t / 52 t).

Lokomotivy se vyráběly v lokomotivkách Kraus v Linci, Floridsdorfu, Vídeňském Novém Městě a První českomoravské továrně v Libni.

Lokomotivy řady 178 byly v roce 1918 u nás v provozu na tratích Rakouských státních drah a také na těchto soukromých místních drahách: Domažlice–Tachov, Chrudim–Holice, Karlovy Vary–Johanngeorgenstadt, Kolín–Čerčany–Kácov, Liberecko-jablonecko-tanvaldská dráha, Libochovice–Jenšovice, Německý Brod–Tišnov, Sedlec–Kutná Hora–Zruč nad Sázavou, Skalice Boskovice–Velké Opatovice, Strakonice–Blatná–Březnice, Sudoměř–Skalsko–Stará Paka, Šumavské místní dráhy, Kuřim–Veverská Bítýška, Teplice–Poříčí–Trutnov a Vítkovice Těšín–(Frynštát).

V roce 1918 převzaly ČSD celkem 105 lokomotiv řady 178 a přeznačily je na řadu 422.0. Používaly je na místních drahách a modernizovaly je doplněním tlakové brzdy. V roce 1938 postoupily ČSD 34 kusů lokomotiv DR, které je označily řadou 92.2295 až 92.2328. Lokomotivy zůstaly na tratích místních drah Krušných hor a Šumavy. V roce 1945 byly lokomotivy převzaty zpět k ČSD.

Po zestátnění soukromých drah a započítání kořistních lokomotiv v roce 1945 se inventární počet lokomotiv 422.0 zvýšil na 117. Většina lokomotiv byla po druhé světové válce přeřazena na posun.

Poslední lokomotiva řady 422.0 byla od ČSD vyřazena v roce 1970.

(Zdroj: Bek, J. Atlas lokomotiv. Svazek 1–7. Praha: NADAS, 1979–1984.)